150th BIRTH ANNIVERSARY OF ANTONIO CARLOS GOMES
Antonio Carlos Gomes was born in Campinas, São Paulo State, on 11t July 1836. His parents were the Maestro Manuel José Gomes - called by the nickname of "Maneco músico" (Musician Maneco) - and Fabiana Maria Jaguari Cardoso. He was just a child when first showed his musical tendency, which was soon stimulated by his father and master as well as by his brother José Pedro de Sant'Ana Gomés, also a Conductor. José Pedro was older than Carlos Gomes being the most dedicated guide and adviser in his brother’s artistic career. He convinced his brother to visit the Court where he gained the protection of the Emperor D.Pedroll. He studied at the Musical Conservatory of Rio de Janeiro and in 1861 had his first success by pedorming his first opera "A Noite do Castelo", under his own direction. In 1863, he composed his second opera "Joana de Flandres". These two operas made the Emperor offer him a prize to study in Italy. He stayed in Milan studying at the local Conservatory until 1866 when he graduated as a composer-conductor. He soon became famous within the European artistic world achieving fame with his most notorious opera, "Ó Guarani", performed in 1870 at the Milan Scala Theater, the theater of the great Lyrical spectacles.
Gifted with an exceptional inspiration which equaled him to the greatest composers of the world, he wrote and pedormed many other notable musical plays, such as the operas "Fosca" (1873) - considered by some critics as his masterpiece "Salvador Rosa" (1874), "Maria Tudor" (1878), "O Éscravo" (1889), "Condor" (1891) and the symphonic poem "Colombo" (1892). All his production (including fugues, cantata and dittes, as the famous "Quem Sabe"), is plenty of melodical and exuberant richness following the Italian musical school.
The gratitude to the Emperor, deposed in 1889 prevented him from accepting the invitation of the new Brazilian Governmentt owrite the anthem of the Republic. Economical difficulties forced him to leave Italy and go to Belém do Pará, the State which supported him with great nobility, giving him the direction of the Musical Conservatory. He died in Belém on 16th September 1896. His native town offered him a monument-tomb designed by Rodolfo Bernardelli, at Bento Quirino Square, in the center of the town. His mortal remains were transported by a warship from Belém going to Rio de Janeiro and passing by Santos City, from where they were forwarded to the city of Campinas. There they were buried on 2~ July 1905 at the monument-tomb whose base is made of granite, with the statue of the Maestro in bronze in an attitude of Orchestra Conductor.
SESQUICENTENÁRIO DO NASCIMENTO DE ANTONIO CARLOS GOMES
Antonio Carlos Gomes nasceu em Campinas - SP, a 11 de julho de 1836. Era filho do maestro Manuel José Gomes, apelidado "Maneco músico", e de Fabiana Maria Jaguari Cardoso. Desde menino manifestou pendores musicais, que foram estimulados pelo pai, seu mestre, e pelo irmão, o também maestro José Pedro de Sant'Anna Gomes. Mais velho que Carlos Gomes, o irmão foi o seu dedicado guia e conselheiro na carreira artística. Fê-lo dirigir-se à Corte, onde contou com a proteção do Imperador D. Pedro II. Cursou o Conservatório Musical do Rio de Janeiro e, em 1861, obteve o primeiro sucesso, fazendo representar, sob a própria regência, a sua primeira ópera, "A Noite do Castelo". A esta seguiu-se, em 1863, a segunda ópera de sua composição, "Joanna de Fíandres". As duas peças e uma medalha de ouro num concurso, levaram o imperador a conceder-lhe uma bolsa para estudar na Itália. Estabeleceu-se em Milão, onde freqüentou o conservatório e ali se diplomou em 1866 como maestro compositor. Tornou-se logo conhecido nos meios artísticos europeus e alcançou a fama com a sua mais célebre ópera, "O Guarani", levada à cena, em 1870, no Teatro Scala de Milão, o teatro dos grandes espetáculos líricos. Dotado de excepcional inspiração que o igualou aos maiores compositores do mundo, escreveu e fez representar outras notáveis peças musicais, como as óperas "Fosca" (1873) - que alguns críticos consideram a sua obra-prima -,"Salvador Rosa" (1874), "Maria Tudor" (1878), "O Escravo" (1889), "Condor" (1891) e o poema sinfônico "Colombo" (1892). Toda a sua produção (inclusive fugas, cantatas e cançonetas, como a conhecida "Quem Sabe"), está impregnada de riqueza melódica, exuberante, ao sabor da escola musical italiana.
A gratidão ao imperador, deposto em 1889, impediu-lhe de aceitar o convite do novo governo brasileiro para escrever o hino da República. Dificuldades econômicas compeliram-no a deixar a Itália e passar a residir em Belém do Pará, no estado que nobremente o amparou, entregando-lhe a direção do Conservatório Musical. Morreu em Belém a 16 de setembro de 1896. Sua terra natal erigiu-lhe um monumento-túmulo, de autoria de Rodolfo Bernardelli e situado na Praça Bento Quirino, no centro citadino. Transladados da capital paraense em um vaso de guerra, do Rio de Janeiro e passando por Santos, foram os seus restos mortais encaminhados a Campinas e enterrados, antes num jazigo de família amiga do compositor e depois, em 2 de julho de 1905, no monumento túmulo, cuja base é de granito,tendo o maestro, em corpo inteiro, de bronze, em atitude de regente de orquestra.
NOTE: Not responsible for the French translation
Parabéns, Campinas!
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